schotland juni 2018

10 juni 2018

Op 9 juni rijden we van Delft naar IJmuiden waar we de boot nemen naar Newcastle. Stipt op tijd varen we om 17.30u de haven uit. Het weer is heerlijk en nadat we de spullen in de hut hebben gezet, nemen we een drankje op het Skydek. Tot 19.45u lopen we, zonder jas, wat buiten rond. Vervolgens lekker eten en nog een bakkie koffie.  In de bios draait niets bijzonders maar we vermaken ons prima, wat er rond loopt is werkelijk lachwekkend. Helaas zijn we een wachtwoord kwijt anders hadden we een foto van de Starsisters laten zien. De hut is nog klleiner dan een formule1 hotel en de wc-pot staat tot net onder de rand vol met water...!

Het was een kort nachtje in ons schommelbed. Zeeziek werden we niet maar het leek of we in een waterbed lagen met iemand die heel onrustig sliep. De wekker was overbodig niet alleen omdat we slecht sliepen maar het intercom systeem vertelt je om half 8 dat het ontbijt vanaf 8uur klaar staat. Om 9.15u (plaatselijke tijd=uurtje vroeger) varen we de haven van Newcastle binnen en t zonnetje breekt door.

Als we van boord af rijden is het even wennen om links te rijden. We nemen de route langs de kust en stoppen in Alnwick voor koffie en een broodje, bekijken Alnwick Castle van de buitenkant. Dit is de locatie van Harry's school Zweinstein.

We rijden langs de kust verder naar Edinburgh waar we bij Holyrood parkeren. Via  Holyrood House (vroegere woning van de Schotse koningen en nog steeds in gebruik als "de familie" Edinburgh bezoekt) door het park komen we bij de Royal mile.  Dit is de straat die loopt van Edinburgh Castle boven op de heuvel tot aan het koninklijk paleis. We zien fraaie gebouwen en bezoeken het kasteel. Vermoeid keren we terug naar de auto en rijden naar ons B&B in de voorstad Tranent.

Via wat recenties had ik al gelezen dat de eigenaresse een bijzonder mens is.... We parkeren de auto op het terrein en worden bij ontvangst gesommeerd de auto een kwart slag te draaien zodat deze netjes naast die van de eigenaresse komt te staan. Kamer ziet er prima uit en na een douche eten we in de pub aan de overkant.